Wywiad z R.Kucharczykiem po sezonie 2012

1. Zdobyłeś mistrzostwo RMŚL w klasie 5, jakie plany na przyszły sezon?

                Na razie planuję dalsze starty w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska, nie ustaję jednak w walce o fundusze na starty w Mistrzostwach Polski bo nie ukrywam że tam chciałbym się znaleźć.

2. Czy pamiętasz swój pierwszy start i jakie wrażenia?

                Pierwszy start amatorski był w 2007r.na Kjs Malczyce. Przyjechałem na metę przedostatni nie wiedząc w ogóle dlaczego a zdawało mi się że jadę bardzo szybko. Była zima i masa śniegu a ja startowałem bmw 318is. Zupełnie tego nie ogarniałem. Pierwszy poważny start w Pucharze Pzmot to krakowski 2008r. Startowałem Peugeotem 106 s16 po Piotrku Baranie. Na początku nawet w miarę dobrze mi szło notowałem czasy w okolicach połowy klasy ale potem zaskoczył mnie pewien zakręt i zakończyłem rajd po efektownej rolce przez maskę.

3. Ile w rajdach zależy od samochodu, a ile od kierowcy?

                Wiadomo, ze lepiej mieć lepszy samochód jak gorszy :)) Ale kierowca (czyli łącznik pomiędzy kierownicą a fotelem ) ma większy wpływ niż auto. Może nie da się wygrać rajdu najsłabszym samochodem lecz pamiętajmy żę zawsze szybszy będzie średni samochód z szybkim kierowcą niż szybki samochód z średnim kierowcą !!

4. Czy żeby wygrać w rajdach trzeba traktować sprzęt „na ostro”?

                Są różne techniki jazdy. W zasadzie każdy ma swoją. Na pewno jadąc delikatnie ciężko jest jechać bardzo szybko ale działa to także w drugą stronę czyli trudno jechać bardzo szybko jadąc na ostro. Wypracowanie kopmromisu jazdy łagodnej z jazdą na ostro i jak najmniej odpuszczania gazu to sposób na wygrywanie.

5. Jeździłeś w RPP po długiej przerwie wróciłeś na OS-y czy możesz powiedzieć co było powodem?

                Rajdowy Puchar Polski (RPP) jest cyklem ok 10-11 rajdów ogólnopolskich. Start w jednym rajdzie jest dużym kosztem finansowym a wystartowanie w całym cyklu to już kwoty grubo przewyższające 50 tys. zł. Ciężko znaleźć firmy do współpracy z zespołem rajdowym. To w głównej mierze sprawiło że trzeba było wrócić do stabilności finansowej. Jednak paru sponsorów tego nie zrozumiało i trzeba było zmienić klasę rozgrywek na Rajdy Mistrzostw Śląska

6. O ile większe jest zużycie sprzętu w RPP a w RMŚL

                W zasadzie nie wielkie. Sposób przygotowania samochodu jest dokładnie taki sam. A zużycie zależy tylko od ilości przejechanych km oesowych. Jeżeli mamy dobrze przygotowany samochód i nic nie nabroimy podczas rajdu to w RPP zużyjemy tylko więcej opon i klocków hamulcowych.

7. Pobierałeś kiedyś nauki od innego bardziej doświadczonego kierowcy?

                Zawsze staram się podpytać każdego z szybszych kierowców i chodzi tu zarówno o wiedzę mechaniczną jak i samą technikę jazdy. Trzeba tylko dobrze rozumieć nauczyciela i chcieć to wprowadzić do swojej jazdy. Jest też druga strona tego zagadnienia, a mianowicie nie zawsze można wszystko przyjmować jako pewnik i nie każdy będzie jeździł tak samo. A sposobów szybkiej jazdy jest wiele.

8. Co byś zmienił w RMŚL tzn. co byś dodał, zmienił?

                Najważniejsi w rajdach są kibice. Jeżeli im się będzie podobała impreza pt. Rajd Samochodowy to już będzie dobra baza żeby te rajdy rozwijać. Kolejną rzeczą jest oprawa medialna, która również kuleje choć tu już widać światełko w tunelu. Na pewno wprowadził bym obowiązkowo jakiś superoes miejski po centrum miasta, zupełnie jak to było podczas Rajdu Katowickiego gdzie ścigaliśmy się po ul. Francuskiej, Damrota, Granicznej i Dolinie 3 Stawów

9. Co powiesz na to aby RMŚL było bardziej medialne?

                Medialność jest konieczna żeby Rajdy w ogóle istniały. W Mistrzostwach Świata patronem medialnym został najpopularniejszy napój energetyczny, powinniśmy poszukać kogoś takiego w Polsce!!

10. Czy jesteś za tym aby każdy zawodnik startujący w pełnym cyklu RMŚL ponosił opłatę dodatkową np. 500-1000 zł/cykl, z której było by finansowane media (reklama w TV/radio etc).

                Tak, były już takie próby przy tworzeniu Mistrzostw Śląska ale jakoś umarły śmiercią własną. Oczywiście dołączyłbym do opłat organizatorów rajdów

11. Która runda RMŚL podobała Ci się najbardziej, a która nie?

                Pierwsze rundy czyli Rajd Mikołowski i Czechowicki były super fajne. Miałem nadzieję że to wytyczy standard Mistrzostw Śląska, potem było trochę gorzej i dopiero Rajd Gliwicki znowu okazał się prawdziwym rajdowym wyzwaniem.

12. Zdarzyło Ci się kiedyś jechać któryś z OS-ów na pamięć, czy pamiętasz który?

                Przejeździłem już sporo rajdów i początkowo miałem zupełnie słabą orientację w terenie, teraz jest już z tym znacznie lepiej. Nigdy nie staram się jechać odcinka specjalnego z pamięci ale oczywiście zdarza się, że fragmenty tras są co roku te same. Obecnie staram się zapamiętywać jedynie bardzo zdradliwe miejsca, na których można zakończyć udział w rajdzie.

13. Jak wygląda Twoja współpraca z pilotem?

                Tak jak powinna :) czyli opisujemy trasę, przejeżdżamy rajd, wygrywamy odcinek i  idziemy razem świętować :)) A tak na poważnie to pilot i opis to 50% szybkiej jazdy, reszta to tylko kierowca i samochód :)) 

14. Jak wygląda Twój nierajdowy dzień z życia?

                Wstaje codziennie rano o 5.00, no może nie w niedzielę. Szybka kąpiel i wyruszam Transitem na krótkiej skrzyni i szperze do pracy. W dzień przemieszczam się ulicami Śląska i Zagłębia starając się jak najbardziej rozwinąć własny interes. Z pracy wracam ok.17 i wtedy próbuję jeszcze jakiś sportów np. ostatnio zakochałem się w squoshu. Czas wolny oczywiście spędzam też z żoną :)

15. Czy któryś z kierowców w historii rajdów jest twoim idolem?

                Nie raczej nie. Moim największym idolem rajdowym jest Krzysztof Hołowczyc, a on jeszcze stanowczo nie należy do historii rajdów :)) Uwielbiam go za jego medialność, za to co robi dla tego sportu i w jaki sposób reprezentuje go na arenie międzynarodowej.

16. Co powiesz o swoich rywalach w RMŚL?

                Uważam że poziom Mistrzostw Sląska w tym roku był bardzo wysoki. Trudno nie wymienić tutaj choćby pana Smorawińskiego, który oprócz walki w czołówce Mistrzostw Śląska również bardzo wysoko dojeżdżał w Pucharze Polski. Chciałem też w tym miejscu pogratulować wszystkim rywalom z klasy i generalki za walkę do ostatnich kilometrów oesowych.

17. Jakie są twoje realne plany związane z rajdami?

                Jak już pisałem najbardziej widzę się w rajdach Mistrzostw Polski ale na razie nie mam takiego budżetu więc jeżeli czyta to ktoś kto chciałby w jakiś sposób pomóc to bardzo proszę o kontakt robertkucharczyk@o2.pl Na pewno razem wymyślimy  jak by tu znowu znaleźć się na rajdach ogólnopolskich.

18. Jakim autem poruszasz się na co dzień?

                Najwięcej przejeżdżam Transitem. To wdzięczne i bezawaryjne auto. Trochę są problemy z parkowaniem w centrum ale za to mogę sobie pozwolić na naprawdę duże zakupy, miejsca w bagażniku nie braknie :))

19. Co w rajdach jest dla Ciebie największym problemem?

                Tu temat jest prosty. Cały motosport jest bardzo kosztowny i finansowanie go stanowi największe wyzwanie każdego rajdowego teamu. Jak są już finanse to resztę da się zorganizować nawet u bardzo zajętych ludzi do jakich się niewątpliwie zaliczam

20. Czy między OS-mi analizujesz gdzie mógłbyś jeszcze pojechać szybciej?

                Tak. Zdarza mi się że atakuję jakiś zakręt za wolno i staram się to wychwycić i pamiętać żeby po oesie poprawić opis i nie popełnić drugi raz tego samego błędu.

21. Czy kalkulujesz i zastanawiasz się nad budżetem na kolejny start?

Jak każdy oczywiście tak. Pieniądze w tym sporcie są rzeczą fundamentalną. Osobiście nie znam kierowcy który by tego nie kalkulował. Nawet największe teamy w Polsce to robią no może oni mają od tego wyznaczone osoby :)

22. Co polubiłeś w swoim aucie?

                Po przesiadce z Peugeota do Clio Sport najbardziej polubiłem przewidywalność samochodu i jego moc. Moc zawsze kręci facetów :) Bardzo podoba mi się też to że można tym samochodem walczyć w klasyfikacji generalnej o zwycięstwo w rajdzie.

23. Z drugiej strony co nie lubisz w swoim aucie?

                Samochód jest trochę kapryśny, chyba jak każde auto na literę F.nie będę się tutaj rozpisywał żeby się nie obraził :))

24. Z którym ze znanych Ci pilotów chciałbyś wystartować w rajdzie?

                Uważam że największą wartość medialną z pilotów popartą wieloletnim doświadczeniem ma Maciek Wisławski. Nie mogę zapomnieć też o pilocie Roberta Kubicy czyli Jakubie Gerber. Chętnie zaprosiłbym też do Swojej rajdówki Magdę  Lukas żeby na żywo usłyszeć „fajf majnus” :))

25. Czy możesz po krótce zdradzić specyfikacje twojej rajdówki?

                Clio Sport Ragnotti czyli najlżejsza wersja Clio Sort. Pozbawiona wszelkich zbędnych udogodnień typu klimatyzacja czy ksenon.Samochód obecnie ma najkrótsze homologowane przełożenie skrzyni biegów, pozwalające osiągnąć prędkość maxymalną w granicach 180km/h. Do setki przyspiesza w 6 sek. Do samochodu ostatnio doszła też szpera. Moc w tej chwili to ok 190kM/tonę ale postaram się przez zimę aby troszkę dołożyc :) Samochód posiada bardzo rozbudowaną, homologowaną klatkę bezpieczeństwa, fotele firmy Sparco oraz co najważniejsze w pełni regulowane zawieszenie Tecnoshock.

                Chciałem jeszcze serdecznie podziękować wszystkim,którzy pomagali mi w tym sezonie. Czyli firmie Dom Handlowy Model z Katowic, firmie Tradis, firmie Ambi za wsparcie finansowe. Za przygotowanie samochodu firmie Ggcarsport oraz Łukaszowi Wolnemu za pomoc w serwisie podczas rajdów. Wszystkim kibicom za doping, który dodawał skrzydeł Wielkie Dzięki !!

 Pozdrawiam Robert Kucharczyk